Beste boeken voor dyslectische kinderen: Makkelijk lezen

Portret van Petra Heinink, literatuurwetenschapper en boekenblogger
Petra Heinink
Literatuurwetenschapper en boekenblogger
Boeken per Leeftijd & Doelgroep · 2026-02-15 · 7 min leestijd
Transparantie: Dit artikel bevat affiliate links. Als je via onze link een product koopt, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou niets extra en helpt ons om deze site te onderhouden.

Stel je voor: je kind komt gefrustreerd van de leesles. De letters dansen op de pagina, de woorden voelen als een obstakel en het plezier in lezen verdwijnt als sneeuw voor de zon. Herkenbaar?

Je bent niet de enige. Goed nieuws: er is een wereld vol geweldige boeken die wél werken voor dyslectische kinderen.

Boeken die niet voelen als een opdracht, maar als een avontuur. In deze gids help ik je aan boeken die makkelijk lezen, de beleving centraal stellen en het zelfvertrouwen van je kind een boost geven. We gaan op zoek naar de juiste leesniveau's, de beste lettertypes en de verhalen die blijven plakken.

De juiste boeken kiezen: waar je op moet letten

De zoektocht naar het perfecte boek kan voelen als een doolhof. Maar met een paar handige criteria vind je zo de uitgang. Allereerst: het lettertype.

Kies voor boeken met een duidelijke, open letter zoals Dyslexie Font of Comic Sans. Deze letters zijn minder 'druk' en springen minder heen en weer. Ze maken het lezen significant rustiger voor een brein dat anders werkt.

Daarnaast is de opmaak essentieel. Een rustige bladspiegel maakt enorm veel uit.

Kies voor boeken met veel witruimte, korte regels en niet te veel tekst per pagina. Een zware, witte pagina kan een drempel zijn; lichtere pagina's voelen fijner. Een extra hulpmiddel is het leeslint met een doorzichtig hulpmiddel dat één regel tegelijk markeert.

Dit helpt om de focus te houden. Het verhaal zelf is misschien nog wel het allerbelangrijkste.

Een dyslectisch kind leest vaak met weerstand. Een spannend, grappig of herkenbaar verhaal haalt die drempel weg.

Kies voor boeken met korte hoofdstukken, een duidelijke structuur en herhaling die het verhaal versterkt, niet verveelt. Denk aan boeken die ook als luisterboek te beluisteren zijn, zodat het verhaal altijd kan blijven leven.

De top 3: de allerbeste boeken voor dyslectische kinderen

1. De Waanzinnige Boomhut van Andy Griffiths & Terry Denton

Dit is een klassieker voor een reden. De Waanzinnige Boomhut (oorspronkelijk The 13-Storey Treehouse) is een explosie van fantasie.

Het verhaal is opgebouwd uit korte, krachtige hoofdstukken, afgewisseld met hilarische illustraties. De interactie tussen de personages voelt als een film, waardoor het makkelijk volgen is.

De boeken zijn licht en overzichtelijk opgemaakt, ideaal voor kinderen die snel afgeleid zijn. Prijsindicatie: €15 - €20 per deel. Pluspunten:

  • Extreem grappig en avontuurlijk.
  • Korte hoofdstukken houden de vaart erin.
  • Veel illustraties ondersteunen het verhaal. Minpunten:
  • De humor is soms flauw (volwassenen opgelet).
  • Door het succes zijn er veel delen, wat een investering kan zijn.

Een Nederlands juweeltje. Jochem Myjer maakte deze boeken speciaal voor kinderen die moeite hebben met lezen.

2. De Gorgels van Jochem Myjer

De zinnen zijn kort en helder, de woordkeuze is simpel maar niet kinderachtig. Het verhaal over de Gorgels en het monster in de kast is ontzettend spannend en hartverwarmend. Omdat de schrijver zelf ook dyslectisch is, voelt het boek alsof het écht is geschreven voor deze doelgroep.

Prijsindicatie: €14 - €18 per deel. Pluspunten:

  • Specifiek ontworpen voor dyslectische lezers.
  • Nederlands en herkenbaar.
  • Wisselt spanning en humor perfect af.

Minpunten:

  • De tekeningen zijn eenvoudig, sommige kinderen willen meer visuele prikkel.

Deze serie is een hit en blijft hangen. De avonturen van Goos en Dummie zijn makkelijk te volgen door de duidelijke opbouw. De hoofdstukken zijn niet te lang en de interactie tussen de twee hoofdpersonen zorgt voor een fijn ritme.

3. Dummie de Mummie van Tosca Menten

Het is een verhaal dat blijft boeien, waardoor kinderen gemotiveerd blijven om door te lezen. De woordenschat is uitdagend genoeg, maar de structuur is stevig.

Prijsindicatie: €16 - €22 per deel. Pluspunten:

  • Spannend avontuur dat blijft boeien.
  • Herkenbare vriendschap.
  • Verkrijgbaar in speciale 'makkelijk lezen' edities.

Minpunten:

  • Bevat wel wat historische elementen die missie uitleg behoeven. Voor de jongere lezers onder ons (rond de 8 jaar) is De Kijkdoos een schot in de roos.

Paul van Loon is een meester in het schrijven van verhalen die makkelijk weglezen. Dit boek is een uitstekende keuze uit onze beste boeken voor beginnende lezers in groep 4 die een steuntje in de rug nodig hebben. De zinnen zijn simpel, de regelafstand groot en het verhaal is een heerlijke combinatie van griezelen en lachen. Prijsindicatie: €12 - €15.

4. De Kijkdoos van Paul van Loon

Pluspunten:

  • Perfect voor de overgang van AVI-start naar AVI-Eenvoudig.
  • Luchtig en niet intimiderend.
  • Herkenbare auteur voor veel kinderen.

Minpunten:

De vergelijking: welk boek past bij welk kind?

Laten we de boeken naast elkaar leggen. De Waanzinnige Boomhut en Dummie de Mummie zijn de 'zwaargewichten' qua verhaal.

Ze zijn ideaal voor kinderen die wel willen lezen, maar de concentratie verliezen bij lange lappen tekst. Ze werken het best voor kinderen vanaf een jaar of 9. De Gorgels zit hier een beetje tussenin, maar wint het vanwege de specifieke focus op leesbaarheid en het Nederlandse karakter.

De Kijkdoos is de instapper. Als je kind net begint met lezen of echt de basis moet versterken, is dit de veiligste keuze.

Het is minder 'episch' dan de andere drie, maar wel het meest effectief in het bouwen van zelfvertrouwen.

Het draait hierbij niet om de dikte van het boek, maar om het succesgevoel dat je kind ervaart na het uitlezen van een hoofdstuk. Een andere factor is de humor. Dummie en de Boomhut zijn erg grappig, wat de weerstand verlaagt. De Gorgels is avontuurlijker en iets serieuzer.

Vraag je dus af: wat motiveert mijn kind nu? Lachen om een stomme actie, of het oplossen van een mysterie? Die vraag bepaalt de juiste match.

Aanbevelingen per situatie

Budget tip (onder €15):
Pak een speciale editie van Dummie de Mummie of een oudere druk. Vaak zijn deze iets goedkoper te vinden.

Een andere budgetvriendelijke optie is het zoeken naar de 'Lelijke Eendjes' serie van Paul van Loon. Deze boeken zijn vaak in de aanbieding en specifiek geschreven voor de doelgroep, zonder dat de hoofdprijs te betalen is. Beste prijs-kwaliteit (€15 - €20):
De Waanzinnige Boomhut is hier de winnaar.

De hoeveelheid verhaal, de lol en de kwaliteit van de uitgave zijn voor deze prijs ongeëvenaard; zoek je meer inspiratie, bekijk dan onze top 10 graphic novels voor de middenbouw.

Je koopt hier een boek dat meerdere keren gelezen kan worden en nog steeds leuk is. De Gorgels zit hier vlak achter in prijs en kwaliteit. Beste keuze voor de fanatieke lezer (Premium):
Wil je echt alles uit de kast halen? Kijk dan naar Luisterboeken in combinatie met het fysieke boek.

Hoewel dit een duurdere optie is (vaak €10 - €20 per boek extra), is de combinatie van horen en zien goud waard. De kinderen van De Waanzinnige Boomhut zijn ook als luisterboek verkrijgbaar. Dit zorgt ervoor dat het verhaal blijft leven, ook als het lezen even stopt.

Waar koop je deze boeken het beste?

De lokale boekhandel is vaak een schat. Zij kunnen je helpen met het specifieke leesniveau (AVI-niveau) en hebben vaak een 'leesmap' met speciale edities.

Vraag er gerust naar; ze weten precies welke boeken nu goed scoren bij dyslectische kinderen. Het voordeel is dat je het boek echt kunt voelen en bekijken. Online is het aanbod groter, vooral voor specifieke uitgaven. Kijk bijvoorbeeld naar Bol.com of Amazon voor de 'Dyslexie' edities.

Deze zijn te herkennen aan het specifieke logo op de cover. Ze zijn vaak iets duurder (€2 - €3 meer), maar de moeite waard vanwege het lettertype en de opmaak.

Vergeet de bibliotheek niet! Veel bibliotheken hebben tegenwoordig een speciale 'makkelijk lezen' collectie.

Hier kun je gratis ontdekken welke auteur of serie aanslaat voordat je geld uitgeeft. Een proefabonnement is vaak spotgoedkoop of gratis voor kinderen.

De laatste tips voor een leesplezier boost

Lezen met dyslexie is een marathon, geen sprint. Het gaat erom dat het plezier blijft.

Zorg dat het boek altijd binnen handbereik is, maar forceer nooit een leessessie. Een hoofdstuk per dag is een enorme overwinning. Gebruik eventueel een leesliniaal of een speciale 'leessteun' om de tekst beter te kunnen volgen.

Combineer het lezen met andere activiteiten. Luister naar het verhaal terwijl je kind meeleest.

Dit heet 'dual coding' en helpt het brein enorm. Het zorgt ervoor dat de woorden niet alleen abstracte symbolen zijn, maar een levendig verhaal worden. Zo bouw je stap voor stap een positieve leeservaring op.

En tot slot: vier de successen. Of het nu een bladzijde is of een heel hoofdstuk.

Elk woord dat gelezen wordt, is er één. Met de juiste boeken in de hand, wordt lezen geen strijd, maar een avontuur waar je kind naar uitkijkt. Veel leesplezier gewenst!

Portret van Petra Heinink, literatuurwetenschapper en boekenblogger
Over Petra Heinink

Petra leest meer dan 100 boeken per jaar en helpt lezers de beste boeken te ontdekken.

Volgende stap
Bekijk alle artikelen over Boeken per Leeftijd & Doelgroep
Ga naar overzicht →